Dit zijn de ultrabewerkte voedingsmiddelen die je moet vermijden, blijkt uit een 30 jaar durend onderzoek

Dit zijn de ultrabewerkte voedingsmiddelen die je moet vermijden, blijkt uit een 30 jaar durend onderzoek

Abonneer je op Eat, But Better: Mediterranean op CNN. Onze achtdelige gids toont u een heerlijke, door experts ondersteunde levensstijl die uw gezondheid voor het leven een boost zal geven.



CNN

Volgens een 30 jaar durend onderzoek wordt het eten van ultrabewerkt voedsel in verband gebracht met het risico op vroegtijdig overlijden, maar verschillende voedingsmiddelen hebben verschillende effecten.

Bewerkt vlees en suikerhoudend voedsel en dranken gaan niet gepaard met dezelfde risico’s als ultrabewerkte volle granen, zegt hoofdauteur van het onderzoek Dr. Mingyang Song, universitair hoofddocent klinische epidemiologie en voeding aan de T.H. Chan School of Public Health van Harvard.

De studie analyseerde gegevens van meer dan 100.000 gezondheidswerkers in de Verenigde Staten zonder voorgeschiedenis van kanker, hart- en vaatziekten of diabetes. Van 1986 tot en met 2018 verstrekten deelnemers elke twee jaar informatie over hun gezondheidsgewoonten en levensstijl.

Elke vier jaar vulden ze een gedetailleerde voedselvragenlijst in.

De groep die het minst bewerkte voedsel at, at gemiddeld ongeveer drie porties per dag, terwijl de hogere groep volgens het onderzoek zeven porties per dag at. Dat blijkt uit een studie die woensdag is gepubliceerd in het tijdschrift BMJ.

Uit de gegevens bleek dat degenen die de grootste hoeveelheden voedsel aten 4% meer kans hadden om door welke oorzaak dan ook te overlijden, inclusief een toename van 9% in het risico om te overlijden aan neurodegeneratie.

Song beschreef de relatie als ‘gematigd’ en merkte op dat de relatie niet even sterk was bij alle soorten ultrabewerkte voedingsmiddelen.

“De positieve associatie wordt voornamelijk veroorzaakt door een klein aantal subgroepen, waaronder vleeswaren en met suiker gezoete of kunstmatig gezoete dranken”, zei hij.

Dr. Marion Nestle, Paulette Goddard emeritus hoogleraar voedings- en voedingsstudies, zei dat de bevindingen van deze studie consistent waren met honderden andere onderzoeken op dit gebied, maar wat deze studie uniek maakt is de analyse van verschillende subgroepen binnen de categorie ultra- bewerkte voedingsmiddelen. Volksgezondheid aan de Universiteit van New York.

Song beveelt niet noodzakelijkerwijs een volledige afwijzing van alle ultrabewerkte voedingsmiddelen aan, omdat het een diverse categorie is, zei hij.

“Granen en volkorenbrood worden bijvoorbeeld ook beschouwd als ultrabewerkt voedsel, maar ze bevatten veel nuttige voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen”, zei hij. “Aan de andere kant denk ik dat mensen moeten proberen de consumptie van bepaalde ultrabewerkte voedingsmiddelen, zoals bewerkt vlees, met suiker gezoete dranken en kunstmatig gezoete dranken, te vermijden of te beperken.”

Er zijn ook meer vragen die beantwoord moeten worden als het gaat om ultrabewerkte voedingsmiddelen.

Ten eerste is de laatste studie krachtig vanwege de lange periode waarin ze is onderzocht, maar het is een observationele studie. Dit betekent dat, hoewel onderzoekers een verband kunnen zien, ze niet kunnen zeggen dat voedsel de oorzaak van de sterfgevallen was, zei dr. Peter Wild, honorary fellow bij het Britse Quadram Institute of Biosciences.

Onderzoekers moeten ook nader bekijken welke ingrediënten in ultrabewerkte voedingsmiddelen de gezondheid kunnen beïnvloeden, ongeacht of ze dat wel of niet doen. Deze producten zijn voedseladditieven, emulgatoren of smaakstoffen – om overheden en instellingen te adviseren over hoe ze voedsel moeten reguleren, zei Song.

READ  Ontdek een overvloedige dinosaurus in Maryland Park

Song zei dat de onderzoekers ook ontdekten dat de kwaliteit van iemands algehele dieet de belangrijkste factor is voor het verminderen van het risico op overlijden.

“Als mensen een over het algemeen gezond dieet volgen, denk ik niet dat ze dat nodig hebben ‘Om bang of doodsbang te zijn,’ zei hij. “Het algemene voedingspatroon blijft de dominante factor die de gezondheidsresultaten bepaalt.”

Een gezond dieet is gevarieerd, inclusief zoveel mogelijk kleurrijk fruit, groenten en volle granen, zei Wilde.

Onderzoek zegt dat dit dieet, gecombineerd met lichaamsbeweging, gevaarlijk buikvet en meer vermindert

“Als je je zorgen maakt over voedseladditieven, kies dan voor voedingsmiddelen met een laag gehalte aan voedseladditieven”, zei hij in een e-mail. “Houd rekening met de voedingswaarde (van de ultrabewerkte voedingsmiddelen) die u kiest te consumeren.”

Het is ook belangrijk om te beseffen dat voedsel in balans moet worden gegeten. Wild zei dat vruchtensap nuttige vitamines, mineralen en antioxidanten bevat als het met mate wordt geconsumeerd, maar dat overmatige consumptie een hoog suikergehalte bevat dat mogelijk opweegt tegen de voordelen ervan.

“Dit is niet zwart-wit”, zei hij. “Een bepaald voedingsmiddel is niet goed of slecht, het bevat elementen van beide, en de balans tussen de twee kan afhangen van hoeveel je eet.”

READ  Wetenschappers identificeren gemuteerde eiwitten die verband houden met het risico op de ziekte van Alzheimer

You May Also Like

About the Author: Tatiana Roelink

'Webgeek. Wannabe-denker. Lezer. Freelance reisevangelist. Liefhebber van popcultuur. Gecertificeerde muziekwetenschapper.'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *