Neem elke dag dit aantal stappen om uw risico op dementie te verkleinen

Uit het onderzoek bleek dat mensen van 40 tot 79 jaar die 9.826 stappen per dag zetten, binnen zeven jaar 50 procent minder kans hadden om dementie te ontwikkelen. Bovendien konden mensen die “met een doel” liepen – met een snelheid van meer dan 40 stappen per minuut – hun risico op dementie met 57% verminderen door slechts 6.315 stappen per dag te zetten.

“Het is een stevige wandelactiviteit, zoals wandelen met kracht”, zei co-auteur Borja del Pozo Cruz, een assistent-professor aan de Universiteit van Zuid-Denemarken in Odense, Denemarken, en een senior onderzoeker in gezondheidswetenschappen aan de Universiteit van Cadiz in Spanje . .

Uit de studie bleek dat zelfs mensen die bijna 3.800 stappen per dag liepen met elke snelheid, hun risico op het ontwikkelen van dementie met 25% verminderden.

Dit zal in eerste instantie voldoende zijn voor stabiele individuen”, zei del Pozo Cruz in een e-mail.

“In feite is het een boodschap die clinici kunnen gebruiken om zeer zittende senioren te motiveren – velen kunnen 4k-stappen doen, zelfs degenen die niet erg fit of niet erg gemotiveerd zijn”, voegde hij eraan toe. “Misschien moeten de meest actieve en fitte individuen streven naar 10K, omdat we het maximale effect zien.”

Maar er was een interessantere bevinding begraven in de studie, volgens een hoofdartikel getiteld: “Is de nieuwe 112 10.000?” Het werd dinsdag gepubliceerd in JAMA Neurology.
Uit de studie bleek dat de grootste vermindering van het risico op dementie – 62% – werd bereikt door mensen die 30 minuten per dag met een zeer hoog tempo van 112 stappen per minuut liepen. Voordat Onderzoek Classificeer 100 stappen per minuut (2,7 mph) als een “snel” of matig intensiteitsniveau.

De redactie voerde aan dat individuen die hun risico op dementie willen verminderen, zich concentreren op hun looptempo over hun loopafstand.

READ  Hoe foto van NASA op geboortedag te zien? uitgelegd

Alzheimer-onderzoekers Ozioma Okonkwo en Elizabeth Blanalp schrijven in het hoofdartikel. Okonkwo is een universitair hoofddocent bij de afdeling Geneeskunde bij Wisconsin Alzheimer’s Research Center, Universiteit van Wisconsin-Madison; Blanalp is onderzoekswetenschapper in het Okonkwo-laboratorium.

“We zijn het erover eens dat dit een zeer opwindende ontdekking is”, zei del Pozo Cruz via e-mail. “Wat we aannemen, is dat de bewegingsintensiteit belangrijk is! Naast de grootte. Technologie kan worden gebruikt om niet alleen het aantal stappen te volgen, maar ook de snelheid, dus dit soort statistieken kunnen ook worden opgenomen in commerciële horloges. Er is meer onderzoek nodig naar deze.”

mensen die liepen met "  doel & quot;  Een nieuwe studie zei dat ze - met een snelheid van meer dan 40 stappen per minuut - het risico op dementie met 57% konden verminderen met slechts 6.315 stappen per dag.

Heb je geen stappenteller? Je kunt het aantal stappen tellen dat je in 10 seconden zet en dan vermenigvuldigen met zes – of het aantal stappen dat je zet in zes seconden en vermenigvuldigen met 10. Beide methoden werken. Maar onthoud dat niet alle stappen even lang zijn, en evenmin hun conditie. Wat een hoog tempo kan zijn voor een 40-jarige, is misschien niet houdbaar voor een 70-jarige.

Noot van de redactie: raadpleeg uw arts voordat u met een nieuw trainingsprogramma begint. Stop onmiddellijk als u pijn voelt.

in de studeerkamer

de studie, Ook dinsdag gepubliceerd in JAMA NeurologyZe analyseerden gegevens van meer dan 78.000 mensen tussen de 40 en 79 jaar die polsversnellingsmeters droegen. De onderzoekers berekenden het totale aantal stappen dat elke persoon per dag zette en verdeelden ze vervolgens in twee categorieën: minder dan 40 stappen per minuut – wat meer is dan alleen beweging, zoals lopen van kamer naar kamer – en meer dan 40 stappen per minuut , of “zinvol” wandelen. “. De onderzoekers analyseerden ook topprestaties: degenen die de meeste stappen zetten binnen 30 minuten gedurende de dag (hoewel die 30 minuten niet in dezelfde wandeling hoefden te gebeuren).

De onderzoekers vergeleken vervolgens de stappen van die persoon met hun diagnose van elke vorm van dementie zeven jaar later. Na controle voor leeftijd, ras, opleiding, geslacht, sociale en emotionele status en het aantal dagen dat ze de versnellingsmeter droegen, hielden de onderzoekers ook rekening met leefstijlvariabelen zoals slechte voeding, roken, alcoholgebruik, drugsgebruik, slaapproblemen en een geschiedenis van hart- en vaatziekten. ziekte.

5 oefeningen om te veel zitten te vervangen

De auteurs merkten op dat de studie enkele beperkingen heeft – het was alleen observatie, dus het kan geen directe oorzaak en gevolg vaststellen tussen lopen en een lager risico op dementie. Bovendien zei de studie: “De leeftijdsgroep van de deelnemers kan hebben geleid tot beperkte gevallen van dementie, wat betekent dat onze resultaten mogelijk niet generaliseerbaar zijn voor de oudere populatie.”

READ  Wetenschappers waarschuwen dat klimaatverandering de volgende grote pandemie kan veroorzaken

“Omdat er vaak aanzienlijke vertragingen zijn bij het diagnosticeren van dementie, en omdat deze studie geen formele klinische en cognitieve beoordelingen van dementie omvatte, is het waarschijnlijk dat de prevalentie van dementie in de gemeenschap aanzienlijk hoger was”, voegde de auteurs eraan toe.

Hoewel ze het erover eens zijn dat de bevindingen niet kunnen worden verklaard als een directe oorzaak en gevolg, “kan het groeiende bewijs dat de voordelen van fysieke activiteit ondersteunt voor het behoud van een optimale hersengezondheid niet langer worden genegeerd”, schrijven Okonkwo en Blanalp.

“Het is tijd om te overwegen om fysieke inactiviteit als een essentieel onderdeel van routinematige eerstelijnszorgbezoeken voor oudere volwassenen te beschouwen,” voegde ze eraan toe.

zoekactie toevoegen

Uit recent onderzoek dat in juli werd gepubliceerd, bleek zelfs dat veel recreatieve activiteiten, zoals huishoudelijk werk, sporten, lessen voor volwasseneneducatie en het bezoeken van familie en vrienden, het risico op dementie van middelbare leeftijd beïnvloedden.

Volwassenen die zich het meest aan lichaamsbeweging deden, zoals herhaalde oefeningen, hadden 35% minder kans om dementie te ontwikkelen in vergelijking met mensen die minder aan deze activiteiten deelnamen, De onderzoekers vonden.
Alles wat je moet weten (en meer!) over Pickle Ball

Regelmatig huishoudelijk werk doen, vermindert het risico met 21%, terwijl dagelijkse bezoeken met familie en vrienden het risico op dementie met 15% verminderen, vergeleken met mensen die er het minst bij betrokken zijn.

De onderzoekers ontdekten dat alle studiedeelnemers profiteerden van het beschermende effect van fysieke en mentale activiteiten, ongeacht of ze een familiegeschiedenis van dementie hadden.

Een andere studie werd in januari gepubliceerd Het is gebleken dat lichaamsbeweging dementie kan vertragen bij actieve oudere volwassenen van wie de hersenen al tekenen van dementie vertonen Plaques, klitten en andere kenmerken van de ziekte van Alzheimer en andere cognitieve ziekten.

Uit die studie bleek dat lichaamsbeweging de niveaus van een eiwit verhoogt waarvan bekend is dat het de communicatie tussen hersencellen over synapsen versterkt, wat een sleutelfactor kan zijn bij het voorkomen van dementie.

READ  Om een ​​koningin te worden, vechten deze mieren - dan krimpen ze hun hersens

“Dementie is grotendeels te voorkomen”, zei del Pozo Cruz. “Fysieke activiteit en ander levensstijlgedrag zoals een gebrek aan alcohol en roken, het handhaven van een gezond dieet, gewicht en slaap kunnen je op het goede spoor zetten om dementie te voorkomen.”

You May Also Like

About the Author: Tatiana Roelink

'Webgeek. Wannabe-denker. Lezer. Freelance reisevangelist. Liefhebber van popcultuur. Gecertificeerde muziekwetenschapper.'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.