“Huffing and puffing”-oefeningen verminderen het risico op vroegtijdig overlijden met 20%.

“Huffing and puffing”-oefeningen verminderen het risico op vroegtijdig overlijden met 20%.

Adelaide, Australië – Het is geen geheim dat lichaamsbeweging goed is voor je gezondheid, maar nu laat een nieuwe studie zien hoe het je leven kan redden. Onderzoekers van de Universiteit van Zuid-Australië hebben ontdekt dat cardiorespiratoire fitness (CRF) het risico op vroegtijdig overlijden, chronische ziekten en complicaties als gevolg van een slechte gezondheid met maar liefst 20 procent kan verminderen.

Cardiorespiratoire conditie is een maatstaf voor hoe goed uw hart, longen en spieren samenwerken om uw lichaam van zuurstof te voorzien tijdens langdurige fysieke activiteit. Het wordt vaak gemeten aan de hand van VO2 max: de maximale hoeveelheid zuurstof die uw lichaam kan gebruiken tijdens intensieve training. Hoe hoger uw cardiorespiratoire conditie, hoe efficiënter uw lichaam zuurstof transporteert en gebruikt.

Publiceer hun werk in Brits tijdschrift voor sportgeneeskundeHet internationale onderzoeksteam analyseerde gegevens uit maar liefst 199 onderzoeken, waaraan meer dan 20 miljoen deelnemers deelnamen. Ze keken naar hoe cardiorespiratoire conditieniveaus toekomstige gezondheidsresultaten voorspellen.

De resultaten waren verbluffend. Mensen met een hoge fysieke fitheid hadden 41 tot 53 procent minder kans om voortijdig te overlijden door welke oorzaak dan ook dan mensen met een lage fysieke fitheid. Elke stapsgewijze toename van de fysieke fitheid met 1 MET (een maatstaf voor de trainingsintensiteit) ging gepaard met een vermindering van 7 tot 51% van het risico op overlijden, afhankelijk van de doodsoorzaak. De beschermende effecten waren van toepassing op sterfgevallen als gevolg van hart- en vaatziekten, kanker en plotselinge hartgebeurtenissen.

“De boodschap is heel simpel: als u veel ‘hijft en pufft’-oefeningen doet, wordt uw risico op vroegtijdig overlijden of toekomstige ziekten verminderd. Als u ‘lichaamsbeweging’ vermijdt, kan dit uw gezondheid beïnvloeden.

READ  NASA's Mars Insight-rover gooide opzettelijk vuil op zichzelf

De voordelen gingen veel verder dan een lang leven

Een hoge fysieke fitheid ging ook gepaard met een 37 tot 69 procent lager risico op het ontwikkelen van chronische ziekten zoals hoge bloeddruk, hartfalen, beroerte, atriumfibrilleren, dementie en depressie. Zelfs bij mensen bij wie al een hartziekte, kanker en andere chronische ziekten waren vastgesteld, hadden degenen die fitter waren een veel lager risico op overlijden.

Hoewel we al lang weten dat fysieke activiteit goed is voor de gezondheid, biedt deze studie een genuanceerder inzicht in de dosis-responsrelatie tussen fysieke fitheid en specifieke uitkomsten. Hij wijst erop dat elke verbetering van de conditie – zelfs bescheiden veranderingen – aanzienlijke gezondheidsvoordelen kan opleveren, vooral voor degenen die op een laag niveau beginnen.

Belangrijk is dat cardiorespiratoire fitheid niet alleen gaat over hoeveel u traint, maar wordt beïnvloed door een combinatie van fysieke activiteit, genetica en andere factoren zoals leeftijd en gezondheidstoestand. Dit betekent dat hoewel sommige mensen misschien harder moeten werken om hun conditie te verbeteren, bijna iedereen zijn hart- en ademhalingsgezondheid kan verbeteren door regelmatige lichaamsbeweging zoals stevig wandelen, fietsen, zwemmen of dansen.

Mensen met een hoge fysieke fitheid hadden 41% tot 53% minder kans om voortijdig te overlijden door welke oorzaak dan ook dan mensen met een lage fysieke fitheid. (© Lightfield Studios – Stock.adobe.com)

“Mensen kunnen betekenisvolle verbeteringen bereiken met aanvullende matige fysieke activiteit, zoals stevig wandelen, gedurende minstens 150 minuten per week”, legt hoofdonderzoeksauteur Dr. Justin Lang uit, van de Public Health Agency of Canada en assistent-professor aan de Universiteit van Canada. Zuid-Australië, “naarmate hun fysieke conditie verbetert.”

De onderzoekers merkten enkele beperkingen op in het huidige bewijsmateriaal die gebieden voor toekomstig onderzoek suggereren. De meeste onderzoeken tot nu toe omvatten door mannen gedomineerde groepen, wat de behoefte aan meer gegevens over de fitheid van vrouwen benadrukt. Er is ook een gebrek aan kwalitatief hoogstaand onderzoek bij sommige patiëntengroepen en aan onderzoek naar het verband tussen fysieke fitheid, bepaalde soorten kanker en de gevolgen voor de geestelijke gezondheid na een depressie.

READ  De supervulkaan in Californië is inactief, maar wetenschappers zeggen dat hij turbulent is: ScienceAlert

Over het geheel genomen vormen de breedte en consistentie van beschermende associaties tussen verschillende gezondheidsresultaten een overtuigend argument voor het belang van cardiorespiratoire fitheid als een belangrijke biomarker. De auteurs stellen dat het routinematig moet worden gemeten in de gezondheidszorg om individuen met een hoog risico te helpen identificeren die baat zouden kunnen hebben bij interventies.

“Door middel van regelmatige evaluatie kunnen artsen en bewegingsprofessionals volwassenen met het grootste risico op vroegtijdig overlijden beter identificeren en oefenprogramma’s starten die gericht zijn op het vergroten van CRF door regelmatige fysieke activiteit”, besluit Dr. Lang.

Op bevolkingsniveau onderstrepen de bevindingen het cruciale belang van het bevorderen van fysieke activiteit en het bieden van infrastructuur die een actieve levensstijl ondersteunt. In een tijd waarin sedentair gedrag een vast onderdeel van het leven is geworden, zou het een topprioriteit voor de volksgezondheid moeten zijn om van beweging een vast onderdeel van onze dagen te maken.

Matt Higgins van StudyFinds heeft bijgedragen aan dit rapport.

You May Also Like

About the Author: Tatiana Roelink

'Webgeek. Wannabe-denker. Lezer. Freelance reisevangelist. Liefhebber van popcultuur. Gecertificeerde muziekwetenschapper.'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *