De Chinese mogul Guo Wengui maakte miljoenen over naar Bannon, Fox, Gettr en Docs Show

De Chinese mogul Guo Wengui maakte miljoenen over naar Bannon, Fox, Gettr en Docs Show

Een Chinese zakenman wordt ervan beschuldigd miljoenen illegale dollars naar de bankrekeningen van enkele van de meest invloedrijke figuren van MAGA World te hebben gesluisd – waaronder voormalige Trump-assistenten Steve Bannon en Jason Miller – volgens een schat aan documenten die in februari bij de federale rechtbank zijn ingediend.

De materialen vertegenwoordigen een poging van de door de rechtbank aangestelde curator in de faillissementszaak van Gu Wengui, een anti-Chinese miljardair van de Communistische Partij, om geld terug te vorderen dat Gu zou hebben weggesluisd als onderdeel van een ‘frauduleus plan’ om rijkdom voor zijn schuldeisers te verbergen.

Go financiert al lang de inspanningen van Bannon en Miller na het Witte Huis – zelfs nu critici de voormalige bouwmagnaat ervan beschuldigen als een geheime dubbelagent voor Peking te dienen – en de FBI beweert dat hij meer dan 1 miljard dollar heeft verduisterd van Chinese dissidenten in de diaspora.

Guo heeft al deze beschuldigingen ontkend en zichzelf afgeschilderd als slachtoffer van uitgebreide samenzweringen.

Een van de grootste doelwitten van de voogd is Gettr, Het onrustige Twitter-alternatief dat Guo in 2021 samen met Miller lanceerde, waarvan de moderator maar liefst 21 miljoen dollar probeert terug te vorderen.

“Gedurende een periode van jaren organiseerde de schuldenaar een ‘kansspel’, waarbij hij gebruik maakte van een complex netwerk van lege vennootschappen, nominaal eigendom van familieleden en ondergeschikten, maar in werkelijkheid gecontroleerd door de schuldenaar”, aldus de juridische documentatie. “De schuldenaar heeft via zijn lege vennootschap Hamilton Opportunity Fund SPC ('Hamilton') geld ter waarde van US$ 21.000.000 overgemaakt na… [bankruptcy] Petitiegeschiedenis.”

READ  Starfield krijgt een "NASA-Punk"-esthetiek • Eurogamer.net

Deze taal wordt herhaald in honderden documenten die door de curator zijn ingediend, met weinig aanvullende details, en waarbij alleen de namen en financiële bedragen zijn gewijzigd. Veel van de beklaagden zijn grote bedrijven zoals FedEx en American Express, of schimmige bedrijfsentiteiten gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, de Kaaimaneilanden, Italië, Japan, Hong Kong en het vasteland van China.

Maar in alle gevallen ontvingen de beoogde partijen naar verluidt geld van Guo dat feitelijk toebehoorde aan de geldschieters van de gevallen mogul, zijn slachtoffers, en aan de rechtbank in New York, die hem $134 miljoen aan minachtingsboetes had toegekend.

Het materiaal onthult ook duurzame banden tussen Guo en belangrijke spelers aan de Amerikaanse rechterzijde. Ze laten zien dat de strategische adviseurs van Bannon, voormalige strategen van het Witte Huis, 850.000 dollar ontvingen van twee van Go's bedrijven kort voordat ze het faillissement aanvroegen. De woordvoerder van Bannon reageerde niet op herhaalde verzoeken om commentaar.

Ondertussen ontving Miller persoonlijk $353.269,23 van Joe, terwijl zijn voormalige firma Jamestown Associates, die de Trump-campagne in 2016 en 2020 diende, $104.691,25 ontving. Fox News ontving $ 264.113,25.

Miller bevestigde dat het geld dat hij ontving in zijn officiële compensatiepakket als CEO van GETTR was gestopt.

“Dit is belachelijk”, zei Miller in een verklaring. “Al het geld dat ik verdiende in mijn rol als CEO van GETTR werd specifiek vermeld in mijn contract en was bedoeld voor geleverde diensten. We zullen ons tegen deze vervolging verzetten.”

In sms-berichten met The Daily Beast bevestigde de oude Trump-adviseur dat Jamestown advertenties voor Gettr had gemaakt die Fox uitzond.

READ  Kruiswoordraadsel uit de New York Times 21 december 2023 Antwoorden

“Alle diensten werden uitgevoerd en ze waren allemaal zeer gedocumenteerd”, schreef Miller bij de uitleg van de betalingen. “Het is zo belachelijk.”

Noch Fox noch Jamestown reageerden op verzoeken om commentaar van The Daily Beast. Dat was ook niet het geval voor Gettr zelf, dat Miller vorig jaar verliet om zich aan te sluiten bij de poging van de voormalige president om terug te keren.

De curator wil ook de 300.000 dollar terugvorderen die is betaald door een NGO onder leiding van Guo Washington Times De non-profitorganisatie The Geertz File Investigative Reporting Project van columnist Bill Geertz, die de salarissen van Geertz en zijn vrouw betaalt. Gettr en Bannon hielpen in 2018 bij de oprichting van de NGO in kwestie, de Rule of Law Foundation, en haar zusterorganisatie, de Rule of Law Association. Het ministerie van Justitie heeft sindsdien beide groepen en Gettr geïdentificeerd als onderdeel van de criminele samenzwering waarmee Gu zou zichzelf hebben verrijkt ten koste van anticommunistische activisten.

De onthulling dat Geertz A Lening van $ 100.000 van een assistent van Guo kostte hem in 2019 zijn baan bij de Washington Free Beacon. Gertz reageerde niet op vragen van The Daily Beast. Frequente e-mails naar Washington TimesOok het persverslag bleef onbeantwoord.

Opvallend afwezig op de lijst van beklaagden zijn Donald Trump jr. en voormalig Trump-handelsadviseur Peter Navarro, die door de trustee in een conceptdocument dat in januari werd ingediend als potentiële doelwitten van dagvaardingen werden geïdentificeerd.

You May Also Like

About the Author: Ebert Brink

'Reader. Furious humble travel enthusiast. Extreme food scientist. Writer. Communicator.'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *