De Russische autoriteiten beweren dat een Russisch netwerk dat “Europese politici betaalt” is ontmanteld

De Russische autoriteiten beweren dat een Russisch netwerk dat “Europese politici betaalt” is ontmanteld

Afbeeldingsbron, Getty-afbeeldingen

Reageer op de foto,

De Belgische premier Alexander De Croo zei dat leden van het Europees Parlement geld hadden ontvangen van het netwerk

Volgens de autoriteiten in verschillende landen is een door Rusland gesteund ‘propagandanetwerk’ dat anti-Oekraïense verhalen verspreidt en niet bij naam genoemde Europese politici betaalt, ontmanteld.

Onderzoekers beweerden dat ze de populaire website Voice of Europe gebruikte als middel om politici te betalen.

Tsjechië en Polen zeiden dat het netwerk tot doel had de Europese politiek te beïnvloeden.

Voice of Europe reageerde niet op het verzoek van de BBC om commentaar.

Tsjechische media meldden, onder verwijzing naar inlichtingenbronnen, dat politici uit Duitsland, Frankrijk, Polen, België, Nederland en Hongarije geld ontvingen van Voice of Europe om de komende verkiezingen voor het Europees Parlement te beïnvloeden.

De Duitse krant Der Spiegel zei dat het geld contant werd afgeleverd tijdens geheime bijeenkomsten in Praag of via cryptocurrency-uitwisselingen.

Tsjechië beweert dat de pro-Russische Oekraïense oligarch Viktor Medvedchuk achter het netwerk zit.

Medvedchuk werd kort na de Russische invasie gevangengenomen in Oekraïne, maar werd later met ongeveer 50 krijgsgevangenen en 215 Oekraïners overgebracht naar Rusland.

De Tsjechische autoriteiten noemden ook Artyom Marchevski en beweerden dat hij de dagelijkse activiteiten van de locatie leidde. De Tsjechische autoriteiten hebben sancties tegen beide mannen opgelegd.

De Poolse inlichtingendienst zei dat het huiszoekingen had uitgevoerd in de regio's Warschau en Tychy en € 48.500 (£ 41.500) en $ 36.000 (£ 28.500) in beslag had genomen.

De Bank voor Internationale Betalingen zei in een verklaring: “Geld uit Moskou werd gebruikt om de salarissen te betalen van enkele politieke actoren die Russische propaganda verspreidden.”

Ze voegde eraan toe dat de bedragen “miljoenen” Tsjechische kronen (tienduizenden ponden) bedroegen.

De BIS zei dat het vermeende propagandanetwerk “tot doel heeft activiteiten uit te voeren die indruisen tegen de territoriale integriteit, soevereiniteit en onafhankelijkheid van Oekraïne.”

De Bank voor Internationale Betalingen heeft de namen van de vermoedelijk betrokken politici niet genoemd. De Belgische premier Alexander De Croo beweerde echter dat onder hen leden van het Europees Parlement waren.

“Zo is gebleken dat Rusland contact heeft opgenomen met leden van het Europees Parlement, maar hen ook heeft betaald [them]“Om hier Russische propaganda te promoten”, zei De Croo tegen de Belgische parlementsleden.

De website van Voice of Europe was donderdag offline. Op een gearchiveerde versie van de startpagina stonden verschillende artikelen waarin de interne verdeeldheid binnen de Europese landen werd benadrukt en twijfels werden geuit over de steun aan Oekraïne.

Deze omvatten: “Protest in Praag: de stem van het volk tegen corruptie en militaire steun voor Oekraïne en de regering”, en “Het Oekraïense leger wordt geconfronteerd met een toenemend tekort aan troepen te midden van aanhoudende uitdagingen”.

Voice of Europe had meer dan 180.000 volgers op Twitter/X. De krant reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.

READ  Duitse marinechef neemt ontslag na opmerkingen van Poetin

You May Also Like

About the Author: Nanko Otterman

"Trotse twitterliefhebber. Introvert. Hardcore alcoholverslaafde. Levenslange voedselspecialist. Internetgoeroe."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *