Oekraïne dringt aan op een wereldwijd verbod op het Russische RT-kanaal vanwege de oproep van de omroep om kinderen te verdrinken

23 oktober (Reuters) – Oekraïne bestempelde het door de staat gecontroleerde radiostation van Rusland zondag als aanstichter van genocide nadat een omroeporganisatie had gezegd dat Oekraïense kinderen die de Russen die onder de Sovjet-Unie werden bezet, hadden moeten verdrinken.

Binnen enkele uren zei Margarita Simonyan, hoofdredacteur van het kanaal, dat ze de omroeper, Anton Krasovsky, had geschorst vanwege zijn “walgelijke” opmerkingen, eraan toevoegend dat niemand op RT zijn mening deelde.

In zijn show, die vorige week werd uitgezonden, zei Krasovsky dat kinderen die kritiek hebben op Rusland “recht in een rivier met een sterke stroming moeten worden gegooid”.

Registreer nu om gratis onbeperkte toegang te krijgen tot Reuters.com

Krasovsky, een pro-oorlogscommentator op de Russische televisie, werd gesanctioneerd door de Europese Unie.

Hij reageerde op een roman van de Russische sciencefictionauteur Sergei Lukyanenko over hoe kinderen hem, toen hij in de jaren tachtig voor het eerst Oekraïne bezocht, hem vertelden dat ze een beter leven zouden hebben gehad als Moskou hun land niet had bezet.

“Ze hadden moeten verdrinken in de rivier de Tsina”, zei Krasovsky als reactie. “Verdrink die kinderen gewoon, verdrink ze.” In plaats daarvan, zei hij, konden ze in hutten worden gedreven en verbrand.

In een kort fragment van het interview op sociale media maakte Krasovsky ook de spot met berichten dat Russische soldaten oudere Oekraïense vrouwen hadden verkracht tijdens de invasie.

“Regeringen die RT nog niet hebben verboden, zouden dit fragment moeten zien”, zei de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba op Twitter, verwijzend naar een clip uit het interview.

READ  Ambtenaren van de Hongaarse Meteorologische Dienst losten schoten na slechte voorspelling

“Agressieve aansporing tot genocide (daarvoor zullen we deze persoon vervolgen), wat niets te maken heeft met vrijheid van meningsuiting. Verbied RT wereldwijd”, voegde Kuleba eraan toe.

De Russische staatstelevisie, streng gecontroleerd door het Kremlin, was een uitgesproken fan van de Russische invasie van Oekraïne.

Presentatoren verwierpen routinematig berichten over Russische oorlogsmisdaden en velen gebruikten zendtijd om president Vladimir Poetin op te roepen de invasie agressiever te benaderen.

Het Kremlin ontkent dat zijn troepen oorlogsmisdaden hebben gepleegd in Oekraïne.

Simonyan voegde toe in een verklaring op de website van het kanaal: “Voor de kinderen van Oekraïne, evenals de kinderen van Donbass en alle andere kinderen, hoop ik dat dit alles zo snel mogelijk eindigt, dat ze vreedzaam leven en studeren. Nogmaals – in de taal die zij als origineel beschouwen.”

Registreer nu om gratis onbeperkte toegang te krijgen tot Reuters.com

Rapportage door Reuters. Bewerking door Clarence Fernandez

Onze criteria: Thomson Reuters Vertrouwensprincipes.

You May Also Like

About the Author: Nanko Otterman

"Trotse twitterliefhebber. Introvert. Hardcore alcoholverslaafde. Levenslange voedselspecialist. Internetgoeroe."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.